Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Back to School
Back to School : Tanulási módszerek, amik hasznodra válhatnak

Tanulási módszerek, amik hasznodra válhatnak


Milyen tanulási módszereket alkalmazzak a suliban?

A BTS sorozat második cikkében összegyűjtöttem nektek azokat a tanulási módszereket, amelyeket érdemes lenne beépíteni az új tanévben. Lássuk, mik ezek!

1. GONDOLATTÉRKÉPEK

Felejtsd el a sablonos jegyzeteket, igyekezz minél több és minél színesebb gondolattérképeket készíteni.

Készítettem már több leírást a gondolattérképekről, ha még nem olvastad el, itt megteheted:
LINK1, LINK2

Becsüld meg körülbelül mekkora méretű papírra, füzetre lesz szükséged. Például, ha biológiából éppen a vért veszitek arra elég egy A4-es papírlap, mivel nem olyan hatalmas témakör, de ha az egész növényvilágot, célszerűbb egyből kétoldalas ábrát készíteni, hogy a későbbiekben is minden érthető és átlátható legyen.

Az ábrádnak mindig legyen egy középpontja, ügyelj, hogy lehetőleg középen legyen, és ne legyen összetéveszthető más fontos momentumokkal.

Az indákra, amiket a fő témakörből indítasz ki, segítségként ráírhatod a kisebb témákat az anyagon belül. Az én ábrámon is láthatod, hogy minden egyes apróbb téma el van különítve, például: véralvadás, a vér alakos elemei, a vér feladatai.

Az indákból vagy ágakból is szerteágazhatnak kisebb indák. Figyelj rá, hogy ne legyen túl sok, ha pedig a téma megköveteli, akkor igyekezz azokat jól elkülöníteni, hogy később is fel tudd eleveníteni őket. Az én ábrámon így igyekeztem megoldani például a vér feladatai című részt.

Készíts rajzokat! Minél több rajzot készítesz, annál könnyebben marad meg a fejedben az anyag. Nem kell feltétlenül élethű rajzot készítened, lehet, akár viccesen is ábrázolni bizonyos dolgokat, ennek tényleg csak a képzeleted szab határt. Azonban nem szabad a rajzolgatásnak a megértés rovására menni, az első mindig a tananyag vázlatos ábrázolása, a rajzok pedig inkább a megjegyzéshez szükségesek. Bár nem túl sok ábrát láthattok most az én gondolatábrámon, azért a hemoglobin szerkezeti felírásánál lerajzoltam az alakját, hogy mindig eszembe jusson a szerkezete a rajz alapján.

Utolsó lépésként pedig ki is színezheted az ábrát, egy színes ábra jobban felkelti az érdeklődést, mint egy unalmas vázlat. Akár jelölhetsz minden indát más színnel, ez is könnyíteni fogja a megjegyzést. Nekem például a zöld kar a vérzéscsillapítás. Ha izgulsz a dolgozatnál és nem jut eszedbe a témáról semmi ez egy jó kiinduló pont lehet. Először eszedbe jut a zöld szín, majd esetleg az ábrák, amiket oda rajzoltál, aztán a vázlatanyag is sokkal könnyedebben elő fog jönni, mintha a füzeted végeláthatatlan szürke lapjaira próbálnál visszaemlékezni.

 photo All-about-Mind-Mapping_zps53f53ac7.jpg photo mattsmindmap_zpsfe1ec627.jpg
Forrás:http://speedreadingzone.com/wp-content/uploads/2011/08/All-about-Mind-Mapping.jpg
http://www.hailstormmarketing.com/wp-content/uploads/2011/06/mattsmindmap.jpg

2. VÁROSALAPÍTÁS

Furának hangozhat a cím, azonban, ha megfogadod és elkezded építeni a fejedben saját városodat, nem lesznek problémáid az anyag visszaidézésével…

Ha épp egy új nyelvet készülsz megtanulni, remekül segítségedre lehet ez az útvonal módszer. (Például a boltba képzeled az ahhoz kapcsolódó dolgokat.) Annál jobb minél előbb kezded el csoportosítani/ rendszerezni a szavakat/fogalmakat és ez alapján látni őket, garantáltan emlékezni fogsz rá még évek múlva is.

Az útvonal módszer azonban nem csak nyelvtanuláshoz jó, elképzelt városodban helyezheted el a különböző ismeretanyagokat. Például a múzeumba képzelheted a különböző történelmi alakokat, a főtérre egy éppen lezajló csatát és így tovább.

Már írtam korábban az útvonaltervezésről néhány cikket, ezeket itt olvashatod:
LINK1, LINK2

Az utazás módszer lényege: Elképzelünk egy számunkra igen ismerős útvonalat, logikailag megfelelő sorrendben. Az útvonalnak olyannak kell lennie, amit mindig fel tudunk idézni magunkban. Fontos, hogy könnyen megjegyezhető állomásokat tartalmazzon, például: templom, városháza.

Mindenkinek más az emlékezetes, így fontos, hogy útvonalad tedd tele, hihetetlen, számodra könnyen megjegyezhető képekkel. Én gyakran használok híres személyeket, de sokaknak az emlékezetesebb, ha saját magukat képzelik minden egyes helyre, nem csak szemlélődők.

Fontos, hogy mindent maximálisan elképzelj, ne csak meghatározd a bizonyos állomásokat!

3. TÖRTÉNETGYÁRTÁS

Történetgyártás mindenekfelett! Ahhoz, hogy eredményesen össze tudj kapcsolni össze nem illő dolgokat, mindenképpen bele kell kezdened a történetgyártásba. Ezáltal rengeteg mindent tudsz majd megjegyezni, sőt sorrendben felidézni. Ügyelj azonban, hogy ne legyen túl sok történeted és, ami még ennél is fontosabb, legyenek annyira hihetetlenek, hogy bármikor emlékezz rájuk.

Írtam már ezzel kapcsolatban cikkeket, amiket itt tudsz elolvasni:
LINK1, LINK2, LINK3, LINK4

4. NÖVELD OLVASÁSI SEBESSÉGED

Az olvasási sebesség igen fontos lehet tanulmányaid során, például kötelezők elolvasásakor. Ha lelkesen gyakorlod a technikát, nagyon eredményes lehetsz a gyorsolvasás terén.

Korábban már írtam ezekről a gyakorlatokról, itt tudod elolvasni őket: LINK1, LINK2

„Vegyük kezünkbe gyakorlókönyvünket, és olvassunk pontosan három percig a jelenlegi olvasási sebességünkkel. Jelöljük meg, hogy a három perc leteltével meddig jutottunk. T érjünk vissza ahhoz a részhez, ahol három perccel ezelőtt az olvasást elkezdtük. Olvassuk el a jelig még egyszer a szöveget. De ne három, hanem két perc alatt. Ehhez gyorsabban kell mozgatnunk a kezünket. Ha nem érünk el a jelölésig, akkor kezdjük elölről, egészen addig, míg el nem érjük. A 3-2-1 gyakorlatot ismételve lassan rá fogunk érezni, hogy milyen gyorsan kell mozgatnunk a kezünket, hogy másodszori olvasásra elérjük a jelölést. Végül olvassuk el a részt még egyszer. De csak egy perc alatt. Ehhez háromszor olyan gyorsan kell mozgatnunk a kezünket, m int kezdetben. Először ez túl gyorsnak fog tűnni, mintha törölgetnénk a könyvet. De próbáljuk meg mégis egyenként átfutni a sorokat. Ha a gyakorlat elején néhány sort kihagyunk, az nem nagy gond, csináljuk tovább. Itt is érvényes az, hogy ha egy perc alatt nem érünk el a jelölésig, akkor ismételjük meg a gyakorlatot. Az olvasási sebességünk növekedésével a következő napokban már csak a sorok középső része felett fogunk kézzel átfutni. Ettől a ponttól kezdve könnyen megy majd ez a gyakorlat.” (Részlet: Christian Grüning: Az eredményes tanulás titka című könyvből)

5. SZÁMADATOK ELSAJÁTÍTÁSA

Nagyon fontos, hogy mindig pontosan tisztába legyünk a szükséges számadatokkal, soha ne keverjük őket össze és hasonlók. Ahhoz, hogy szert tegyünk erre a tudásra, ki kell alakítanunk saját táblázatunkat. Azt, hogy hogyan is kell kialakítani ezt a táblázatot a következő két gyakorlat szemlélteti:

Pálca-lista

„Egy egyszerű rendszert jelenít meg a „pálca-lista”. A számokat egytől tízig tudáshálóként használjuk, hogy azokra asszociatív m ódon új ismereteket fűzzünk. Ehhez először a számokat a formájukhoz igazodva képekké kell alakítani.” (Részlet: Christian Grüning – Az eredményes tanulás titka című könyvből)

Példák1:

1 – olyan, mint egy pálca
2 – olyan, mint egy hattyú
3 - olyan, mint egy oldalra fordított madár
4 - olyan, mint egy hajó
5 - olyan, mint egy egykerekű bicikli
6 - olyan, mint egy síp
7 - olyan, mint egy zászló
8 - olyan, mint egy hóember
9 - olyan, mint egy fejre állított elefánt
10 - olyan, mint Stan és Pan

 

Mindenki magának alakítja ki a saját képeit, hiszen azok számára a legjobban megjegyezhetőek.

Ha meg akarunk jegyezni egyszerre több évszámot, vagy akár csak egyet, a számok lehetnek a legnagyobb segítségünkre.

Példák2:

895 – A honfoglalás kezdete

Ahhoz, hogy megjegyezzük ezt az évszámot, a számok képeit történetté kell alakítanunk. A technika ugyan az, mintha szavakból gyártanánk történeteket, itt annyi a nehezítés, hogy a számokra magunk formáljuk meg saját képeinket.

A 8-as olyan, mint egy hóember: képzeljük el a honfoglalókat, amint elérik a Kárpát-medencét és hideg, téli időjárással találják szemben magukat.
A 9-es olyan, mint egy fejre állított elefánt: lehetetlen kép és nem fedi a valóságot, de elképzelhetjük, ahogy honfoglalóink, nem lóháton, hanem elefántok hátán ülve hódították meg új hazánkat.
Az 5-ös olyan, mint egy egykerekű bicikli: ahogy honfoglalóink beérnek elefántháton a téli Kárpár- medencébe, rengeteg újdonsággal találkoznak, ilyen például az egykerekes bicikli, amelyet éppen egy előttük elsuhanó bohóc használ.

Ez a kép eléggé hihetetlen ahhoz, hogy megjegyezzük, és, ha eléggé tisztában vagyunk saját számaink jelentésével, ezután az évszám felidézése, már nem okozhat problémát.

„Ha sok képet kell megtanulnunk egyszerre az egyes képeket vállfaként is elképzelhetjük. Ha ruháinkat válogatás nélkül csak bedobálnánk a szekrénybe, nehezen találnánk meg őket újra. Ugyanez a helyzet a fejünkben lévő információkkal is. Ezeket mostantól felakaszthatjuk ezekre a vállfákra és onnan újra elő is hívhatjuk őket. Egy vállfára (azaz egy számra) több képet kell felakasztanunk, vagy pedig egy terjedelmesebb szisztémához kell nyúlnunk. Erre fejlesztették ki a Major-szisztémát.” (Részlet: Christian Grüning – Az eredményes tanulás titka című könyvből)

Major-szisztéma

„Itt a számok 1-től 100-ig állnak a rendelkezésünkre, és ez által 100 asszociációs horgonyhoz is hozzájutunk. A lényeg, hogy a számokat szavakká fordítsuk át, melyekből majd képek lesznek. Ezért az egyes számokhoz mássalhangzókat rendeltünk hozzá. Ennél a hozzárendelésnél a mássalhangzók kiejtésén van a hangsúly.” (Részlet: Christian Grüning – Az eredményes tanulás titka című könyvből)

A számok és a hozzájuk rendelt mássalhangzók:

0 – sz, c, z, dz
1 – t, ty, d
2 – n, ny
3 – m
4 – r
5 – l, ly, j
6 – s, cs, zs, dzs
7 – k, g, gy
8 – f, v
9 – b, p

Ezeket a mássalhangzókat kiegészíthetjük magánhangzókkal, így megalkotva 100-as, vagy akár 1000-es listánkat. Ha meg akarjuk tanulni az általunk készített listát, tízesével érdemes, tanulókártyákat használva.

Példa1:


01 - tű
02 - nő
03 - méh
04 - ér
05 - ló

Ez a módszer kitűnően alkalmas telefonszámok megjegyzésére is. A számokból itt is szavakat kreáltunk, mint az pálca-lista gyakorlatban, most már csak az a feladatunk, mint a spontán szavakból történetalkotós gyakorlatban, hogy történetet készítsünk ezekből a szavakból. Ezután már bárkinek a telefonszámát, számsorokat stb. könnyedén meg tudunk majd jegyezni.

A telefonszám és a belőle alkotott történet:

06 - sí
30 - maci
76 - kés
46 - rúzs
32 – manó

06 30 76 46 32

Egy lécre felszállt egy maci, aztán fogta a kését, levágott a rúzsából egy darabot, és ezt egy arra járó manónak adta.


Érzékeink fejlesztésére a számokat bizonyos színekhez is rendelhetjük:

1 – sárga
2 – piros
3 – kék
4 – zöld
5 – rózsaszín

Ezeket a színeket úgy tudjuk összekötni a számokkal, hogy a pálca-lista elvet alkalmazzuk.

(Ez a bejegyzés, azért szerepel itt, és nem a pálca-listánál, mert szükséges a major-szisztéma ismerete is ehhez a feladathoz.)

Példa2:

Az egyes pálca-listánk szerint egy pálca, ilyenkor elképzeljünk a pálcánkat, de most rikító sárga színben, mondjuk egy karmester kezében.

A kettes pálca-listánk szerint egy hattyú, mi sem egyszerűbb ilyenkor, mint elképzelni egy piros hattyút, amint úszik a vízen.

Ezt a gyakorlatot természetesen bármilyen nagyságrendű számmal végezhetjük, a képek nem változnak, csak több lesz belőlük.

Remélem hasznosnak bizonyult ez a gyakorlat és kipróbálod te is!

A leírás Christian Grüning: Az eredményes tanulás titka című könyv alapján készült...

6. TANULÓKÁRTYÁK

Ezt még lefelejtettem, de szerintem nem kell magyaráznom milyen fontosak a tanulókártyák, talán a legfontosabb szerepük az ismétlésben van. Előnyük még, hogy szinte minden tantárgynál alkalmazhatóak és bárhol, bármikor a kezedbe veheted és átolvashatod őket.

Írtam már egy bejegyzést a tanulókártyákról, ha még nem olvastad el, akkor itt megteheted: LINK1

 photo IMG01060-20130719-1133_zps8b0fb041.jpg

Ezek lennének hát azok a tanulási tippek, amelyek nélkül nem érdemes elkezdeni az évet. Szerintem nagyon érdemes őket újra és újra átolvasni, megtanulni, majd beépíteni a napi rutinba!

 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?