>> Érzékszervek tréningje: pálca-lista
„Egy egyszerű rendszert jelenít meg a „pálca-lista”. A számokat egytől tízig tudáshálóként használjuk, hogy azokra asszociatív m ódon új ismereteket fűzzünk. Ehhez először a számokat a formájukhoz igazodva képekké kell alakítani.” (Részlet: Christian Grüning – Az eredményes tanulás titka című könyvből)
Példák1:
1 – olyan, mint egy pálca
2 – olyan, mint egy hattyú
3 - olyan, mint egy oldalra fordított madár
4 - olyan, mint egy hajó
5 - olyan, mint egy egykerekű bicikli
6 - olyan, mint egy síp
7 - olyan, mint egy zászló
8 - olyan, mint egy hóember
9 - olyan, mint egy fejre állított elefánt
10 - olyan, mint Stan és Pan
Mindenki magának alakítja ki a saját képeit, hiszen azok számára a legjobban megjegyezhetőek.
Ha meg akarunk jegyezni egyszerre több évszámot, vagy akár csak egyet, a számok lehetnek a legnagyobb segítségünkre.
Példák2:
895 – A honfoglalás kezdete
Ahhoz, hogy megjegyezzük ezt az évszámot, a számok képeit történetté kell alakítanunk. A technika ugyan az, mintha szavakból gyártanánk történeteket, itt annyi a nehezítés, hogy a számokra magunk formáljuk meg saját képeinket.
A 8-as olyan, mint egy hóember: képzeljük el a honfoglalókat, amint elérik a Kárpát-medencét és hideg, téli időjárással találják szemben magukat.
A 9-es olyan, mint egy fejre állított elefánt: lehetetlen kép és nem fedi a valóságot, de elképzelhetjük, ahogy honfoglalóink, nem lóháton, hanem elefántok hátán ülve hódították meg új hazánkat.
Az 5-ös olyan, mint egy egykerekű bicikli: ahogy honfoglalóink beérnek elefántháton a téli Kárpár- medencébe, rengeteg újdonsággal találkoznak, ilyen például az egykerekes bicikli, amelyet éppen egy előttük elsuhanó bohóc használ.
Ez a kép eléggé hihetetlen ahhoz, hogy megjegyezzük, és, ha eléggé tisztában vagyunk saját számaink jelentésével, ezután az évszám felidézése, már nem okozhat problémát.
„Ha sok képet kell megtanulnunk egyszerre az egyes képeket vállfaként is elképzelhetjük. Ha ruháinkat válogatás nélkül csak bedobálnánk a szekrénybe, nehezen találnánk meg őket újra. Ugyanez a helyzet a fejünkben lévő információkkal is. Ezeket mostantól felakaszthatjuk ezekre a vállfákra és onnan újra elő is hívhatjuk őket. Egy vállfára (azaz egy számra) több képet kell felakasztanunk, vagy pedig egy terjedelmesebb szisztémához kell nyúlnunk. Erre fejlesztették ki a Major-szisztémát.” (Részlet: Christian Grüning – Az eredményes tanulás titka című könyvből)
Saját írás, ezért másolni tilos!
|